Eyeopener Borneo - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu Eyeopener Borneo - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu

Eyeopener Borneo

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

13 Februari 2008 | Thailand, Krabi

Daar was ik weer en dit keer met open ogen. Borneo Maleisie heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan (en die waren hoog) en heeft daarnaast ook echt mijn ogen geopend. Ik heb dan ook zeker geen spijt in de investering die ik moest doen in mijn vliegticket.

Vol gestress kwam ik op het vliegveld in Kuala Lumpur aan, zoals jullie in de vorige episode konden lezen. Na een vlucht van 3,5 uur kwam ik aan in Kota Kinabalu, de "hoofdstad" van Borneo, waar geen drol te doen is. Dat gaat goed komen dacht ik. Ik heb daarom die dag gelijk maar de overnight-bus gepakt naar Semporna. Helemaal aan de andere kant van het land. De busreis duurde lang, maar gelukkig waren er veel vriendelijke Malay's (die redelijk Engels konden) en heb ik al pratend de 9 uur volgehouden. Ik kwam om 4 uur snachts aan in Semporna en de enige overnachtingsmogelijkheid was een hotel. Vervelend! Semporna is de toegangspoort tot een eilandengroep die hoog in de top-10 lijst staat voor duikplaatsen. Dat beloofde dus wat. De dag erna ben ik gelijk vroeg opgestaan om een duiktrip te gaan regelen. Helaas, helaas zat Sipadan (dat is het hoofdeiland) voor een paar dagen vol. Er was nog wel plaats op Mabul-island. Geen haaien, maar dan kon ik mee leven. Want die heb ik op de Great Barrier al wel veel gezien. Na de trip geregeld te hebben, ben ik door het centrum heen gelopen en dat is de eye-opener waar ik het over had. Het was alsof je door de Middeleeuwen heen liep. Overal kraampjes met arme mensen die er echt alles aan probeerden te doen iets te verkopen, veel vissers, meest smerige omstandigheden waarin eten verkocht werd, maar vooral veel lachende gezichten. Alleen dit al deed mij beseffen dat wij maar een stel verwende uilskuikens zijn die niet snel tevreden zijn. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar hoe bevoorrecht ben ik eigenlijk dat ik de zeeen van onderen mag verkennen, de mooiste natuur mag zien en in de luxste bedden kan slapen (als ik dat wil, want ik ben wel een backpacker :P) Dit gevoel werd mij nog eens extra ingewreven toen ik een watermeloen had gekocht. Ik liep langs de havens en opeens kwam er ineens een hele stoet straatkinderen op mij afrennen. Binnen 10 seconden werd ik omringd door in ieder geval wel 20 kinderen. Ik ben toen maar watermeloen en chocola uit gaan delen. En de glimlach van die kinderen kan echt tippen aan de mooiste dingen die ik al heb gezien. Het klinkt heel erg "safe the world, worldpeace" Maar luister naar deze wijze les: Geniet!! Van alles wat je in Nederland hebt, want dat is niet overal in de wereld. Na deze stortvloed van kinderen ben ik naar een resort gegaan, waar je van hele hoge stijgers in het water kon springen. Dat is natuurlijk altijd leuk. De eigenaresse vond het helemaal geweldig dat ik zo lang was en blauwe ogen had, en daarom werden gelijk alle 7 dochters opgeroepen. Ik werd helemaal uitgehoord over onze financiele gesteldheid thuis, hoe duur een ticket was, hoe duur het duiken was, etc. etc. Het was een soort van goedkeuringstest dus om te kijken of 1 van de dochters aan mij uitgehuwelijkt kon worden. Ze waren allemaal heel leuk, maar het is toch niks geworden. Te ver weg! Wel veel lol gehad en ben er uiteindelijk ook nog aan toe gekomen om van de stijgers af te springen. Uiteraard met de hele kudde. Voordat ik weg ging, moest er eerst nog weer een hele fotoshoot gehouden worden en toen kon ik naar huis. Pitten! Want de volgende dag zou ik vroeg gaan duiken.

Genieten heb ik de volgende dag zeker gedaan. Met een speedboot zijn we richting het eiland gevaren, om daar vervolgens aan de 1e duik te beginnen. Wij hadden een hele rare Amerikaan in onze groep die altijd kwijt was onder water. Heel irritant af en toe, maar ook wel super grappig (vooral als je weet dat hij 's nachts ook kwijt was geraakt, omdat hij een foto van een walvis wilde maken) De 3 duiken die we die dag hebben gemaakt waren super mooi. Schildpadden op 10 cm afstand, uitvergrote Lionfish' en veel frogfish en crocodilefish gezien. 's Avonds hebben we met de hele duikgroep nog ergens wat gedronken, wat erg gezellig was.

De volgende dag heb ik de bus gepakt naar Sandakan, om vanuit daar de volgende dag naar Uncle Tan's Jungle Resort te gaan. Toen ik daar aankwam bleek het dat ik ook gelijk al mee kon. Samen met 4 Nederlanders, 2 Italianen en een gekke Duitse biolerares stapten we in het bootje om naar de middle of nowhere te varen. Tijdens deze "cruise" kwamen we gelijk al een paar krokodillen tegen en een wilde Oerang Oetang. Na een uur varen kwamen we in het resort aan. Resort moet je hier trouwens niet te nauw nemen, want de weg erheen was een modderpad waar je tot je knieen in weg zakte en we sliepen in apenkooien op een dun matrasje. Maar dat is natuurlijk allemaal deel van het avontuur. Niet iedereen vond het leuk (vooral de Japanse variant van Paris Hilton niet) maar ik vond het echt helemaal geweldig. De reden dat wij in apenkooien sliepen en niet andersom was dat de apen nogal van mensenspulletjes hielden en die vooral kapot wilden maken. De andere reden was natuurlijk om al het ongedierte zo goed als buiten te houden. De 3 dagen die we daar zaten hebben we jungletrekkings gedaan, waarbij we onder andere een vogelspin (groter dan mijn hand), schorpioenen, een slang(etje) oerang oetangs, krokodillen, probiscus monkeys en bijna olifanten hebben gezien. Dit was tijdens de "cruise" toen we olifantensporen zagen, de guide begon daarna ineens heel hard te varen in de hoop dat we ze ergens anders nog konden zien. Ik had er helemaal de hoop voor, maar deze zinkte als een baksteen. We waren te laat. Toch is het best een vet idee dat je vlakbij olifanten hebt gezeten. Volgens mij ga ik als ik weer in Nederland ben natuurdocumentaires veel meer waarderen. Want natuur is echt heel cool.
Na deze supertrip ben ik met 2 Nederlandse jongens nog naar het Oerang Oetang Rehibilitation centrum geweest. Een opvangscentrum voor deze super mooie en schattige apen. Helaas was dit echt heel toeristisch, met 100.000 Japanners die tijdens voedertijd foto's maakten en toen weer weg waren. Zo'n beest in het wild zien is toch wel heel erg speciaal. Dat besef je op zo'n moment dan wel weer. Desondanks was het op zich ook wel weer leuk, want hier kon je ze wel weer van heel dichtbij zien. Ik heb ooit volgens al wel eens gezegd (volgens mij na het whale-watchen) dat je lid moet worden van het WNF. Na mijn trip in Borneo kan ik dit weer aanbevelen. Oerang Oetangs en de groene zeeschildpad worden met uitsterven bedreigd en dat mag natuurlijk niet gebeuren.

Na Tarzan uitgehangen te hebben in de jungle hebben Sjoerd, Oscar en ik een hotel geboekt in Sandakan en zijn we daar ook uitgeweest. Een hotelbed is na de jungle toch wel weer heel relaxed en na Semporna en de jungle heb ik een echt bed toch maar weer even extra gewaardeerd. Het uitgaan was echt heel anders in Nederland, overal lopen hoeren rond en overal hoor je Chinees karaoke gebler. Natuurlijk heb ik daar wel even aan meegedaan. En uiteindelijk hebben we dan ook de meeste tijd van de avond in een karaokebar gespendeerd. De volgende dag heel relaxed mn tas ingepakt en de bus genomen terug naar Kota Kinabalu. Daar heb ik de laatste 2 dagen rondgehangen, want het was slecht weer en dus niet echt mogelijk om naar een eiland ofzo te gaan. Desondanks kan ik echt zeggen dat Borneo Maleisie een geslaagde trip was.

Op dit moment zit ik in Krabi, Thailand, waar ik zit te hopen dat ik morgen met walvishaaien en mantarays kan duiken. Deze trip gaat alleen door als er genoeg mensen zijn dus het is nog even afwachten. Ik laat het jullie weten

Kus Wilbert

• 13 Februari 2008 - 11:48

Noe:

Mooi verhaaltje Wilbie.. Pas goed op jezelf. Was weer een genot om het te lezen! En laat je niet stiekum uithuwlijken met zo'n spleetoog! ;)

Kus & veel lief, en de groetjes van Omaatje!

• 13 Februari 2008 - 11:51

Ilona:

Pff jij gaat ook maar door he! Ik dacht ik lees weer eens een verhaaltje, zit je al in Thailand! Je komt steeds dichter bij india... Echt super gaaf! Ik ben inmiddels aangekomen en aardig gesetteld, en ik herken het eerste deel van je verhaal helemaal! Ik ben hier echt 'terug in de tijd', het leven heeft hier echt wel een andere betekenis! Douchen doe ik hier met een emmertje water en we zitten dagelijks sowieso 6 uur zonder stroom... Het is een hele ervaring! Zo denk je nog wel eens terug aan dat goedgeregelde nederland ja, daar kunnen ze echt doorslaan! Vooral als ik het onderwijs vergelijk... maargoed, geniet er nog maar ff van! maart staat je terugreis gepland he? liefs Ilona

• 13 Februari 2008 - 11:55

Dirna:

Hé Wilbert!

Klinkt weer relaxed, mooi dat je hoge verwachtingen waar zijn gemaakt! Ik ben net aan blok 3 van school begonnen en morgen begin ik met stagelopen! Wel zin in:) haha, wel heel iets anders dan wat jij daar allemaal doet, Tarzan uithangen enzo:p
    Wat zijn mantarays btw? Nou hé tot mails en veel plz in Thailand, hopelijk gaat de duiktrip door!

Liefs Dirna

• 13 Februari 2008 - 12:34

Mariska:

Wat ontzettend gaaf allemaal! Van die vogelspin ging ik toch enigszins beven, aangezien ik een klein spinnetje van doorsnee 1 cm al vies en eng vind:P

Geniet nog van je tijd daar!

Kus,

Mariska

• 13 Februari 2008 - 16:19

Marlou:

Hej Wilbert,

Vind t super leuk om je verhalen te lezen en t was ook super om je weer eens te spreken. Ben echt jaloers op wat je daar allemaal mee maakt, maar mijn tijd komt ook nog wel :P Geniet ervan, want dit maak je niet vaak mee in je leven! En laat t me weten als je een keer met mij mee wilt lopen als je weer in Nederland bent. Mn deur in Wageningen staat altijd voor je open!

Veel liefs Marlou.

• 13 Februari 2008 - 20:59

Alfred En Wilma:

Het lezen van jouw belevenissen, was wederom genieten! Wat een verhalen,joh!
    We hopen dat het je goed gaat en geniet vooral van die laatste weekjes daar.
    Tot gauw!!!
    Hartelijke groeten van
    Alfred, Wilma, Esra, Jesse en Sam

• 14 Februari 2008 - 16:34

Jannieke:

haaaa die wilbert!
    laat je vooral maar niet meteen uithuwelijken! :P haha! zou je mooi klaar mee zijn! leuk verhaal weer! alleen zou ik neit in de buurt komen van elke variant van welke spin dan ook :P

veel plezier daar nog en pas goed op jezelf!!

kusj jannieke

• 15 Februari 2008 - 08:46

Joost:

Zo hey Wilbert, als ik dit verhaal weer lees, dan heb ik echt zo'n zin om ook naar Azie te gaan he! Klinkt nog vetter dan in OZ haha

Veel plezier nog groetjes Joost

• 15 Februari 2008 - 14:32

Gerald:

ha wilbert je hebt het super voor me kaar lees ik weer sorry dat ik nu pas weer wat laat horen maar de vorige keren wou hij het mailtje niet openen heel vreemd maar hij doet het weer ik hoop dat alles goed gaat en je veel plezier hebt verder nou rustig aan en kijk goed uit ;)

groeten gerald

p.s jacco en marloes hebben een kindje gekregen hij heet niek en is geboren op 23-01-08 heel mooi jochie :D groeten gerald

• 16 Februari 2008 - 14:45

Familie Westrik.:

Hallo Wilbert.

Weer erg leuk om wat van je te lezen. Goeie dag, wat maak jij wat mee zeg. Dingen die je de rest van je leven bij blijven. Goed dat je zo'n grote stap gemaakt hebt. En wij horen zo ook nog eens wat er allemaal in de wereld gaande is. Weer bedankt voor je reisverhaal, heel veel groetjes en tot de volgende keer maar weer.

Teun, Marjo, Germa en Stan.

• 18 Februari 2008 - 21:07

Hilde:

Tjonge jonge, het gaat maar door hé!!
    Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt!
    Ga nog even zo door!
    Groeten Jos en Hilde & kids!!