Als een vogel - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu Als een vogel - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu

Als een vogel

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

14 Maart 2012 | Fiji, Nadi

Als een vogel

Wanneer je het naar je zin hebt, vliegt de tijd voorbij. Ik voel me als een vogel zo vrij en zie de tijd voorbij vliegen. Ja, ik kan eerlijk zeggen dat ik het naar mijn zin heb.
Ik maak hier zoveel mee, indrukken en ervaringen die ik nooit meer zal vergeten. De kleine dingen laten mij al genieten. Een taxirit naar school waar ik palmbomen langs me heen zie suizen, de vriendelijke locals die je een goedkeurende blik toedienen en de hobbelige wegen.
Zodra ik de taxi uitstap op school wordt mijn dag nog beter. Na een half uur voorbereiden komen de eerste leerlingen binnenstromen en maak ik op mijn manier alle leerlingen van de International School weer blij. Blijkbaar heb ik geen X-Factor of Idols nodig, want een idool voel ik me als de leerlingen weer op me afkomen. Een grote indruk heb ik achtergelaten op een klein jongentje groep drie. Zijn moeder vertelde me dat hij het constant over mij heeft. Hoe goed ik ren, hoe goed ik zwem, hoe goed ik duik en daar komt ie… hoe goed ik voetbal. Ja dat doet wel wat met je ego :).

Ik voel me kiplekker. Het belangrijkste wat ik nodig ben zijn mensen die ik vertrouw en waar ik het gezellig mee heb. Ik mag mijzelf een gelukkig mens prijzen, want die heb ik hier. Bethan is een leuke huisgenoot, waar ik de idioot bij uit kan hangen. Haar vrienden, Mikelly, Zachary, Chez en Jason, zijn nu ook mijn vrienden waar ik het gezellig mee heb. Waar ik misschien wel het meest waardering voor heb zijn mijn (Fijian) collega’s op ISN (International School Nadi). Vriendelijke, warme en hartwerkende mensen en altijd een glimlach. Als de school en de leerlingen ergens op kunnen bouwen dan is dat wel op hen. Waar ik achter ben gekomen is dat zij veel minder betaald krijgen dan de Westerse leraren. Dit stoort mij best wel en vind dit heel raar. Ik vraag me vaak af wat en of ik daar wat aan kan doen? Wat ik in ieder geval kan doen is hen laten weten dat ik hun werk erg waardeer. De glimlach is het woord wat mijn afstudeerstage echt kan omvatten. Ik glimlach elke dag dat ik rondloop. Nooit gedacht dat ik ook het lesgeven aan de kleintjes zo leuk zou vinden.

Fiji is voor mij nog mooier geworden na een bezoek aan twee villages. Een village is een lokale gemeenschap (vaak kleine dorpjes binnen een streek of stad). Met groep drie en vier hebben we in het kader van een project deze gemeenschappen bezocht. Ook hebben we een lokale school speelgoed en schoolgerei geschonken, omdat zij door de overstromingen veel zijn kwijtgeraakt. De blije gezichten van die kinderen staan nog steeds in mijn netvlies gegrift. Het beeld van Fiji dat menigeen heeft (bounty eilanden) verandert na zo’n bezoek wel. De gemeenschappen die een eenvoudig leven hebben vol tradities zorgden voor een nog mooier beeld van Fiji voor mij.

Een ander leuk schooltripje was samen met een partnerschool uit Australië. Dit keer naar een bounty eiland. Het echte Robinson gevoel heb ik nog niet gehad, maar ik geloof wel dat ik het daar veertig dagen uit zou kunnen houden. Snorkelen, beachvolleyballen, kwalleballen en ananas meppen zorgt voor een dag vol vertier.

Vorige week heb ik de week afgesloten met een sportdag voor zowel de basisschool als de middelbare school. Een groot succes en de school heeft besloten om dit gezamenlijke evenement jaarlijks terug te laten komen.
De sportdag was een strijd tussen de verschillende huizen van de school. Ik zat in het blauwe huis, Mara Nagua. Mijn eerste ervaring in zo’n huis en het voelde als Harry Potter. Mijn beleveniswereld is al snel bereikt, alleen dit maakte mij alweer genieten als een klein kind.

Hier in Fiji heb ik denk ik voor het eerst van mijn leven echt weekend. Meestal gaan we vrijdags wat eten in de haven en daarna onder het genot van een drankje de zonsondergang daar bewonderen. Daarna de kroeg in, om vervolgens de volgende dag een resort (bijv. het Hilton) in te sneaken om daar te relaxen in het zwembad. Vervolgens ’s avonds weer de haven in, om vervolgens de kroeg weer in te rollen. De laatste zondagen ben ik mee geweest naar een boerderij om daar verse groente en eieren te halen voor het restaurant van Chez. Super leuk, want de snelweg bestaat hier uit hobbelwegen, kiezelstenen en roekeloze rijders. Daarna weer een resort in, of bij een van de jongens thuis in het zwembad chillen.

Tenslotte weer wat opsommingen:
- Het regent hier af en toe nog steeds ontzettend hard.
- Elk nadeel heeft z’n voordeel. Ons koude water doet niet altijd, dus bij zo’n plensbui neem ik mijn shampoo mee naar buiten en douche ik daar.
- Dit weekend ga ik met collega’s naar Mana Island.
- Bedankt voor de felicitaties voor mijn verjaardag :) Gevierd met een bbq en een birthday weekend.
- De gymlessen staan nu in het teken van zwemmen dus sta het grootste gedeelte van de dag in en rond het zwembad.
- Ik heb blijkbaar de neiging om heel hard en enthousiast tegen elke local “Bula” te roepen en op elke “how are you” in te gaan.

Ik mis mijn familie en vrienden thuis, maar Fiji doet wat met mij. Ik voel me dankbaar dat ik hier ben en nog zo veel kan leren. En stiekem ben ik ook best trots op mezelf.

Liefs Wilbert

  • 14 Maart 2012 - 09:33

    Sanne:

    Wauw, Wilbert.. Ik word er helemaal stil van. Alleen de titel sprak mij al aan, maar ik bleef maar als een razende lezen. Wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt en daar écht geluk vindt :) En mooi dat je die momenten echt pakt om van het geluk te genieten..

    Ik vond het fantastisch om te lezen dat het jongetje vindt dat je goed kan voetballen. Ik wil hem ook ontmoeten ;)

    Ik ben nu helemaal overtuigd dat je het daar helemaal naar je zin hebt :) Nog meer dan ik dacht!

    Heel veel plezier laiverd,
    kus

  • 14 Maart 2012 - 09:45

    Maxime:

    Leuk om te lezen Wilbert! Heel veel succes nog en blijf genieten

  • 14 Maart 2012 - 10:22

    Marleen K.:

    Hoi Wilbert..
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven. Fijn dat je daar lekker op je plek bent en dat je zelfs het lesgeven aan de kleintje leuk vind!
    Geniet ervan!
    Liefs

  • 14 Maart 2012 - 10:49

    Marleen:

    Ha Wilbert,

    Je mag ook trots zijn op jezelf! Een tijd om nooit te vergeten!

    Groetjes

  • 14 Maart 2012 - 10:55

    Willem Hofman:

    Fijn te lezen dat je naast didactische en sportieve kwaliteiten ook jounalistieke talenten intwikkelt!

  • 14 Maart 2012 - 12:49

    Lotte:

    Nou dit bevestigt alleen maar waar we het laatst al over gehad hebben op Skype, supermooi!

    Maar gok dat ze toch niet heel veel verstand van voetbal hebben op Fiji, jij en voetballen?;)

    Ik droomde trouwens vannacht dat je terugkwam haha, weird!

    Liefs

  • 15 Maart 2012 - 09:03

    Je Kleine Zusje:

    Aan het eind van het jaar dan maar met mij ? Ben trots op je !! X

  • 15 Maart 2012 - 11:10

    Mies:

    Hee Wil!

    Super fijn dat je het zo naar je zin hebt! Wat een weekend, zo zou het altijd moeten zijn! mooi weer, drankje, eten en beetje stom ouwehoeren. Wat ontzettend schattig dat jongetje, volgens mij ben je echt een held voor die kids.

    ben wel benieuwd naar je voetbal skills als je weer terug bent.. ;)
    Ga nog maar lekker genieten daar!

    xxx liefs.

    ps. je mag ook echt wel trots zijn op jezelf!

  • 15 Maart 2012 - 11:42

    Jan Bruins:

    beste wilbert
    alles in een woord fantastisch.boek schrijven als je terug bent? je hebt talent. veel plezier,groeten van jan

  • 17 Maart 2012 - 01:06

    Marielle:

    Hoi daar! Je kent me niet, maar met veel interesse lees ik je verhalen over Fiji. Ik ben zelf op dit moment aan het rondreizen door Australie en NZ en wil heel graag over een maand naar Fiji voor ongeveer 2 a 3 weken. Nu ben ik alleen heel benieuwd naar de prijzen op het eiland, aangezien ik verschillende verhalen hoor. Kun jij misschien iets meer vertellen over de hostels op het eiland en daarnaast over de prijzen van de hostels op de verschillende eilanden (als er geen hostels zijn, de prijzen van de hotels/resort) en het vervoer op het eiland. En of ik alles daar kan boeken en goedkoper uit ben om alles los te boeken? Ik hoop dat mijn budget het dan toelaat om dit prachtige eiland ook te kunnen bezoeken!! Veel plezier nog! Groetjes Marielle

  • 17 Maart 2012 - 12:12

    Janou:

    Wauw Wil! Olde voetballer! Wat een mooi verhaal weer. Bijna kippenvel! ;)

    Super goed om te lezen dat je je zo happy voelt... Hou dat vast! Genieten als een malle. Ik ben ook trots!

    Dikke kus & ik hou oma op de hoogte voor je.. Ook een dikke pakkerd van haar

  • 17 Maart 2012 - 12:12

    Janou:

    Wauw Wil! Olde voetballer! Wat een mooi verhaal weer. Bijna kippenvel! ;)

    Super goed om te lezen dat je je zo happy voelt... Hou dat vast! Genieten als een malle. Ik ben ook trots!

    Dikke kus & ik hou oma op de hoogte voor je.. Ook een dikke pakkerd van haar

  • 18 Maart 2012 - 23:25

    Annamarie:

    En wij zijn trots op jou :D! Morgen is weer mail/skypedag!!

    Kus!

  • 22 Maart 2012 - 12:47

    Rianne Wessel!!!:

    Lieve lieve lieve Wil!

    Wat super leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt daar! Wat is het toch heerlijk he om in een warm land te zitten en te genieten van alles en iedereen om je heen. We zijn idd geluksvogels:P Kon ik maar even naar je toe komen, gewoon om te kijken hoe het daar is. En jij naar het mooi Aruba natuurlijk. Ook omdat ik je gezelligheid natuurlijk mis! Maar eh heb je daar voetbaltraining gehad ofzo? haha! Of heeft Janiek je thuis stiekem training gegeven. Hoe gaat het met zwemles geven? Nog steeds goed? Fijn he, om in het weekend echt vrij te zijn? geen verplichtingen, heerlijk! We moeten snel weer skypen... geniet zoveel je kan! Heeel veel liefs Wessel xxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Hee Mafkezen, 20 augustus ga ik het mooie 's-Heerenbroek vaarwel zeggen. Mijn bestemming... AUSTRALIE, NIEUW ZEELAND & AZIE! Ik ga daar een jaar lang rond reizen en uiteraard moet er ook gewerkt worden. Op wilbertkwakkel.waarbenjij.nu is mijn verhaal te volgen. En ik vind het natuurlijk altijd leuk als jullie ook iets uit Nederland laten horen. G'Day Wilbert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 59324

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 31 Juli 2016

China

20 Augustus 2007 - 20 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: