Malaysia, truly Asia - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu Malaysia, truly Asia - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Wilbert Kwakkel - WaarBenJij.nu

Malaysia, truly Asia

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

04 Februari 2008 | Maleisië, Semporna

Zo vlieg je een land door. Ik heb het hier natuurlijk de stadstaat Singapore, want na 3 dagen had ik er alles wel gezien. Van een best Westers land naar truly Asia, tenminste zo word Maleisie in reclames genoemd. Kijken of ik er straks mee in kan stemmen.

Na een 4 uur lange busreis over maar 150 km kwam ik aan in Melaka. Een stadje dat ooit door de Nederlanders bezet is geweest. Dat kan je ook inderdaad wel zien aan veel gebouwen in het centrum. Een molentje, een kerk met veel Nederlandse grafstenen en een Nederlands fort. Het zou mooi geweest zijn als ze hier ook Nederlands gekund hadden, want hier heb ik ook weer een taalbarriere moeten weerstaan. Na een dag was het wel weer genoeg in Melaka en moest ik dus de bus pakken naar mijn volgende destinatie. Helaas stond het station niet op de kaart en was ik dus aangewezen op de locals. En in Melaka kan de helft geen Engels en de andere helft blijft steken bij zinnetjes als "How are you" Met handen en voeten probeer je er dan toch wat uit te peuteren, maar zonder succes. Door de eerste werd ik naar het noorden gestuurd, maar na een half uur in de brandende zon met een zware backpack kwam ik nog steeds niks tegen. Toch nog maar een keer vragen met als gevolg dat ik nu naar het zuidwesten werd gestuurd, maar wederom zonder succes. Na nog een paar keer vragen ben ik maar op zoek gegaan naar een stadsbus, maar wat bleek nu weer. De stadsbussen stopten niet bij de bushaltes, lekker is dat dan. Na 2 keer een bus "gemist" te hebben ben ik vol goede moed het kruispunt opgelopen en ben ik een bus ingestapt die net stond te wachten voor de stoplichten. Met mijn handige plaatjesboekje heb ik de buschauffeur uitgelegd waar ik heen moest en ben ik er dus uiteindelijk toch nog aangekomen. Hieruit kon ik dus maar weer opmaken dat een Malay bang is om te zeggen dat ie het niet weet en je daarom dus maar gewoon een kant op stuurt.

Na weer een lange busreis over een klein stukje kwam ik aan in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisie. Toen ik er binnen kwam dacht ik echt, wat een gekkenwerk! De bus waar ik zat had al een keer een auto geschrampt en probeerde zich al toeterend door het mierennest van auto's heen te wurmen. Bangkok schijnt nog erger te zijn dus ik ben benieuwd. Heelhuids ben ik gelukkig wel aangekomen bij een hostel in Chinatown. Hier heb ik gemerkt dat ze je nogal kunnen belazeren waar je bij staat, want ze zeiden tegen mij dat er geen dorm-rooms meer waren en dat ik dus in een single-room moest (wat duurder is) Blijkt achteraf dat een Nederlands meisje na mij gewoon een dorm-room heeft gekregen. Nog veel minder grappig was dat er in de duurdere kamer, mijn oude vriendjes de bedbugs huisden. De volgende ochtend werd ik dus weer geteisterd door jeuk en brandnetelblaren. Kon ik alles dus weer uit gaan wassen en mezelf inhouden niet te krabben. Gelukkig heb ik me daar niet al mn tijd in KL mee zitten verprutsen, want ik heb er veel gezien. De eerste dag heb ik wat tempels bekeken, welke nu trouwens al wel heel veel op elkaar gaan lijken. Maar ook ben ik naar het oudste, maar volgens mij ook het enige, oerwoud in Kuala Lumpur geweest waar ik mn eerste toeristenaapjes heb gezien. Na deze attractie ben ik naar de Kuala Lumpur tower gegaan. De 4 na hoogste tv toren in de wereld. En vanuit daar had je echt een super mooi uitzicht over de stad en krijg je ook ineens een heel ander beeld van deze metropool. Tussen alle hypermoderne gebouwen vind je namelijk allemaal sloppenflatten en zie je dus heel goed het contrast tussen arm en rijk. Toen ik terug wilde gaan, werd Kuala Lumpur getroffen door een gigantische regen en onweersbui. Ik had het echt nog nooit zo horen klappen. Op een gegeven moment werd het al schemerig en ben ik toch maar naar de metro gerend, waardoor ik zeik en zeiknat bij het hostel aan kwam. De volgende dag ben ik een Nederlands meisje (Olga) en een Franse jongen (Olivier) tegengekomen. Met hen ben ik naar de Petronas Twin towers geweest. Dit zijn de hoogste twintowers van de wereld en vanuit daar was het uitzicht op de stad ook weer erg mooi. Grappig was dat Olga hoogtevrees had op een nogal aparte manier. Ik vond het in ieder geval erg grappig. Na de towers zijn we naar Merdeka Square gegaan, waar de eerste vlag van Maleisie ooit gehesen is. Erg leuk om te weten :P Wat misschien ook leuk om te weten is is dat ik in de nationale moskee van Maleisie een kleed om moest die normaal alleen niet moslimvrouwen om moeten. Maar natuurlijk had ik niet voor uitgedacht en had ik een korte broek aan en mocht ik dus een mooi kleed aan. 's Avonds hebben we gegeten met z'n drieen, waarbij ik een poging heb gedaan om met stokjes te eten. Dit kan ik beter gewoon niet doen, want dan duurt het echt eeuwen voordat ik eens klaar ben. Oh we zijn deze dag ook nog naar de Batu Caves geweest, een grot waar zich een tempel in bevind. Dit was wel heel apart om te zien, jammer dat het dan wel weer heel toeristisch word gemaakt met spotlights, een paar souvenirshops en horlogeverkopers. Ondanks dat was dit wel de mooiste tempel die ik gezien heb denk ik. Ook heb ik er weer toeristenaapjes gezien, die trouwens echt lelijk zijn. Wat ook lelijk is is dat je in Chinatown overspoeld word met kraampjes met nepmerken. Sir, you want glasses? No I've got one. But it is Gucci! No one pair is enough. Maybe a second pair? No. En dan krijg je de volgende kraam. Ik vind het wel super grappig dus ik loop er altijd met een dikke smile rond. Na deze dagen was Kuala Lumpur ook wel weer gezien en ben ik met het Nederlandse meisje naar de Cameron Highlands gegaan.

De Cameron Highlands staan er om bekend om haar vele theeplantages en aardbeienkwekers. We zaten in een heel leuk hostel, waar we 's avonds met een hele groep om het kampvuur hebben gezeten. Daar heb ik ook 2 Belgen (Steven en Stefanie) ontmoet die super aardig waren. De volgende dag hebben we een jungletochtje gelopen naar een theeplantage. Olga, Daniel (een Engelse) en ik hebben daar wederom in de stromende regen gelopen dus we hebben op een gegeven moment met een local meegelift en de laadbak van een oude truck. De theeplantages zijn echt heel erg mooi om te zien, grote velden over de heuvels vol met theestruiken. 's Avonds hebben we weer om het kampvuur gezeten en kwam er nog weer een andere Belg bij (Gaea) Ik heb de volgende dag met de 3 Belgen een wandeling gemaakt naar de hoogste top van de Cameron Highland (via de erg natte jungle) , maar omdat ik de bus moest halen terug naar Kuala Lumpur ben ik op de terugweg met een local meegelift. Gelukkig had ik het wel gehaald.

Na de lange busreis kwam ik weer aan in KL, waarvan ik de volgende dag naar Borneo zou vliegen. Hier ging ook weer een lekker taxiritje aan vooraf (de bussen reden namelijk niet 's nachts). Ik moest van tevoren 100 ringit betalen (wat ik achteraf nooit had moeten doen) Zegt die kerel na een kwartier ofzo, ja je moet wel op de bordjes letten want ik weet niet waar ik heen moet. Lekker is dat dacht ik, dus ik maar bordjes volgen. Op een gegeven moment moesten we dus naar rechts, wat ik tegen hem zei, maar hij ging rechtdoor. Dus ik zeg dat zo tegen hem, zegt ie ja maar we moeten wel hier heen. Maar er kwam geen bordje meer en hij wou eerst niet draaien. Ik werd dus al wat zenuwachtig, omdat ik al wat laat was. Dus op een gegeven moment heb ik hem gedwongen te draaien. Turn! Now!!! En toen luisterde hij gelukkig! Vlucht gehaald en ik zit nu dus in Borneo, om precies te zijn in Semporna. De toegangspoort naar Sipadan, 1 van de mooiste divespots in de wereld. Morgen ga ik het diepe dus weer in. Ik laat het jullie weer weten.

Kus Wilbert

• 04 Februari 2008 - 08:35

Noe:

Hee lieve beestje, klinkt mooi, super! Wat maak je weer mooie dingen mee! Hoop je snel weer te zien! Xxx & liefs

• 04 Februari 2008 - 13:29

KARIN !:D:

Willie ik ben nu eidenlijk 1 van de eerst die je verhaal leest , is Janou me potverdorie toch voor ...

Maar echt een vet mooi verhaal man, vooral die lekker luizen & leuk dat je mensen hebt ontmoet !:D

Nou daag, xx [ knelbroek]
    Je liefste zusje !

• 04 Februari 2008 - 14:13

Lara:

Hi Wilbert,

Ik wilde al bijna neerzetten: Apa kabar?? Kabar baik? Maar toen ik het nog eens las, zag ik dat je in het maleisische deel van Borneo zit en niet in het indonesische deel haha.....
    Maar wat een verhalen weer! Leuk dat je nu in Borneo zit, dat is toch het eiland van de orang utangs??
    Idd, met stokjes eten heb je wel een goede motoriek voor nodig geloof ik, ik kon het ook niet, toen ik laatst sushi ging eten... :s
    Anyway enjoy your time in Asia!
    Wow, het is nog maar een maandje, de tijd gaat snel zeg!!

Liefs Laar

• 04 Februari 2008 - 14:56

Mam:

hee jochie
    hier ook eens een reactie van je lieve moedertje.Super om je vanmorgen onverwachts aan de telefoon te krijgen in zwitserland.geweldig om je stem weer te horen .Blijf genieten van al het moois om je heen
    Liefs je mammie

• 04 Februari 2008 - 16:08

Elke:

Je gaat de oerwouden in!
    Heeeeel vet allemaal! Tot snel!
    x

• 04 Februari 2008 - 18:35

Alice:

Ik ga deze zomer naar Bangkok! Kunnen we vergelijken... Veel plezier nog!
    Liefs

• 04 Februari 2008 - 18:49

Marieke Kwakkel:

he wilbert

Lijkt me geweldig weer wat je allemaal ziet!!!!

Enne van dat geld met die bus, hebben wij ook gehad in China, iedereen wordt belazerd, goeie les voor de volgende keer dit overkomt je zekers niet weer.

Lekker blijven lachen!!! ( wat voel je je een kneusje he, hadden wij in ieder geval wel) Haha

Groet'n Marieke

• 04 Februari 2008 - 19:55

Dien:

heej wereldreiziger :D
    vet cool verhaal :D
    wanner komt de volgende ??
    hopelijk snel :P
    kusss dien de pien(L)

• 07 Februari 2008 - 16:02

Pieterjan:

Hoi, klinkt goed joh. Veel fratsen zijn altijd goed. Je hebt voorlopig wel weer genoeg openbaar vervoer gehad lijkt me zo. Straks nog even terugreis meepakken. In ieder geval: Tot straks!

• 08 Februari 2008 - 10:08

Willem Hofman:

Dag Wilbert. Gisteren teruggekomen van een vacantietje aan de Rijn en dan een sprong naar de Petronastowers. Ongelooflijk!. Ik hoor ook van anderen dat het taalprobleem bijna onoverkoombaar is (geen letter te kunnen lezen!), maar gelukkig redt jij het wel.

Veel goeds!

• 10 Februari 2008 - 07:02

Steven En Stefanie:

Hey Wilbert,

blij dat je het vliegtuig hebt gehaald. We zijn nog naar een strawberry farm geweest waar we een lekkere reuze ijs met aarbeien hebben gegeten...MMmmm
    Wij vliegen binnen enkele dagen ook naar Sabah...alle tips zijn meer dan welkom.

Ik stuur de fotos van de natte jungle zo snel mogelijk naar je toe.
    Bedankt voor je lieve berichtje.

Groetjes
    SenS

• 12 Februari 2008 - 14:50

Joost :

Heey die wilbert!
    Ik ga ook naar Singapore (2 weken in Mei). Alvast voor alle tips die ik dankzij jou hierover krijg! Tim die vliegt de 16de van Christchurch naar Bangkok en blijft tot de 22ste van februari in Thailand, waarna hij terug naar huis toevliegt. Anders moet je hem maar even mailen: timvanhintum@hotmail.com